Díly Maroka: Do Casablanky -
Casablanka -
Fes -
Meknes - zpět -
Marákeš -
poslední zápisky
Skrze Meknes
February 11 2012, 1:28 PM
Podle průvodce měl být Meknes další zajímavou lokalitou se
středověkou medínou, mešitami, trhem a špatnou orientací.
Zavázal jsem si tkaničky (pokolikáté už?), u nádraží odmítnul
taxíky a vyrazil najít mauzoleum, medresu, muzeum a pak se
dostat na stanoviště grand taxi.

Meknes má staré město rozděleno do několika odlišných částí.
Já jsem si prošel oblast královského hradu a spodní medinu.
Nahoře je to nádherné. Uličky jsou úzké a dost často vedou
jakýmisi tunely mezi zdmi. Nebo vlastně to jsou normální chodby
s vysokánskými stropy, ale chodby mají jména jako ulice, chodí v
nich lidé a občas projede motorka. Kompas se hodil, jinak bych
do mauzolea asi netrefil. Jako hlavní oříšek při zdolávání
těchto arabských měst se ukazují být všudypřítomní prováděči.
Stačí se s nimi dát omylem do hovoru a už je ruka v rukávě.
Snaží se, parchanti, turistu buďto dotáhnout do svého obchodu,
což je ta lepší varianta, nebo ho provádět dlouho, až začne
cítit k průvodci vděk, a pak ho skásnout o peníze. Vždycky mají
nemocného otce, matka umírá, potřebují peníze na studium, to
zaprvé. Zadruhé, ať jim dáte libovolnou částku (třeba i dost
vysokou), začnou vám spílat a opovrhovat vámi, že to je málo, a
přímo požadují částku dvakrát až třikrát vyšší. Mají to zmáknuté.
Já ale už taky. Nic jim nedávám a spílám jim na oplátku, že
celou dobu říkali, že jsme kamarádi a teď po mně bez předchozí
domluvy chtějí peníze.
Proto ale nepíšu. Píšu kvůli tomu, abych se pochlubil, že
jsem dneska jednomu takovému obzvlášť ostřílenému lžiprůvodci
utekl. No... spíš jsem se mu schoval. Napřed mě odchytil, když
jsem fakt nevěděl, kde mám hledat stanoviště grand taxi. Pak už
mě vláčel po medině a předstíral, že mi chce ukázat nějaké
mešity (stejně do nich tady nesmím) a sem tam jsme se zastavili
v nějakém krámku u jeho kamarádů, kde jsem musel fakt odolávat,
aby mi nebylo něco nakoupeno. Navíc jsme šli dost zbytečně
klikatě, což ukazovala mapa. Když už jsem přibližně věděl, kde
jsme, očekával jsem každou chvíli nějaké vyvrcholení podle hesla
"I help you, you help me," které průvodce občas do éteru
pronášel, a přemýšlel jsem, kolik bude chtít. Tohle byl starý
pardál, ne nějaký studentík, kterého můžu odehnat s tím, že jsme
si žádnou platbu nedomluvili.
A měl jsem štěstí. Dostali jsme se nakonec do davu a
"průvodce" si byl příliš jistý. Vydal se moc dopředu, tak jsem
se rychle otočil proti proudu lidí, zahnul jsem do uličky a pak
ještě do jedné. Tam mě nemohl vidět. Chvíli jsem si četl a
čekal, než pomine nebezpečí. Jsem já to takový hrdina. Nebudu
přece lžiprovodcům platit za to, že mě zbytečně vláčejí po půlce
starého města. Maroko není moje pvní arabská země a ačkoli se
nechovám zrovna čestně, prostě si mě takhle vycvičili.
Skládka dne
February 11 2012, 1:29 PM
Tato skládka je z Fes el Djedid. Při focení tohoto zátiší nás
zrovna doprovázel učitel hudby, což byl jediný dnešní společník,
který za své "průvodcování" nechtěl zaplatit a ukázoval nám
cestu jenom ze své dobré vůle. Hezky zpíval.
Docela ho mrzelo, že si fotím skládku. Fotit by se prý měly
jenom hezké věci. Nedokázal jsem mu vysvětlit, že to je můj
divný zvyk. Říkal, že tam zrovna zbourali dům a rychle to zase
uklidí. Možné tohle vysvětlení je. Pravděpodobné nikoli.
Kočičky dne
February 11 2012, 1:29 PM
Meknes, Maroko. Asi půlroční koťata, patrně sourozenci, v
polokrabici u stánku ševce.

Vlcoun responded: Mně vždycky v podobných zemích přijde
zvláštní, že ty kočky vzhledem k okolní špíně vypadají
kontrastně čistě, jak alabastr. Jestli proto, že se mejou
(jazýčkem), tak musí mít pěkný bordel v žaludku.
Dušan Janovský responded: A nebude to třeba prostě jenom
tím, že jsou chytré?
Tržiště v Meknesu
February 11 2012, 1:30 PM
Ráno jsem si řekl, že bych mohl zase trochu zhubnout, a tak jsem
posnídal jenom trochu chleba. Hrdinně jsem potom celý den chodil
po Meknesu, prohlížel památky, klamal nepřátelské průvodce a
držel hladovku. Vydrželo mi to přesně do chvíle, kdy jsem se
vymotal na západním okraji z brány a vstoupil přímo na tržiště s
ovocem, zeleninou a jiným jídlem. Těch fíků jsem nakonec nesnědl
moc, jenom asi půl kila. Ty ostatní věci nevím, jak se
jmenovaly. Řekl bych, že teď nějaký čas zase nebudu muset jíst.
Na tom trhu bylo zajímavé, že tam bylo namačkáno hrozně moc
lidí. Nechápu, co tom všichni dělali, přece nenakupují? No,
možná. Další zajímavost, kterou ale nelze reprodukovat, je
hudba. Z repráků tam mnoho prodejců pouští bubnovou arabskou
hudbu a ten pravý zážitel je, když se asynchronně prolínají asi
tak tři různé rytmy od různých stánků.
Ústup z Meknesu
February 11 2012, 1:30 PM
Původní plán bylo najít stanoviště grand taxi a přejet z Meknesu
do Rabatu, pak by se vidělo. Stanoviště grand taxi jsem jakž
takž našel. Bez pořádné znalosti fracnouzštiny jsem se ale
nedokázal na ničem pořádném domluvit. Napřed si mysleli, že si
hodlám pronajmout sám pro sebe celé taxi do Rabatu (to je přes
sto km), pak jsem jim vysvětlil, že chci být řadový cestující v
kolektivní osádce vozu. Posílali mě furt někam jinam, ale
nakonec jsem našel lidi čekající na grand taxi do Rabatu.
Grand taxi má být něco jako tuniská louage. Relativně velké
auto se plní lidmi, kteří chtějí jet po stejné trase, a když se
naplní, tak prostě jede. V Tunisku to funguje báječně, tam jsou
to takové malé dodávky. Tady v Maroku se zdá, že hlavním typem
je velmi starý osobní mercedes. Takže nás pojede i s řidičem
pět. Vyptával jsem se na cenu, nakonec prý že 70 dh. To se mi
zdálo trochu moc (vlak stojí totéž), ale OK, projedu se
exotickým grand taxíkem. Hodil jsem batoh do kufru a uvelebil
jsem se na zadním sedadle. Začali přistupovat lidé. Brzo se
zaplnilo zadní sedadlo. Přistoupily dvě velmi tlusté paní.
Vepředu už taky někdo seděl. Čekal jsem, že každou chvíli
vyrazíme. Pak se vedle nás na zadní sedadlo začala soukat třetí
velmi tlustá paní. Ostatní dvě mi ukazovaly, abych se ještě
zmáčknul. To se mi nezdálo možné, ale tak nějak jsme se na zadní
sedadlo napresovali. Další pasažér se posadil dopředu někam do
oblasti řadící páky. Byl jsem už dost nesvůj, řidič totiž nadále
sháněl další cestující. Představa, že budu 100 km trávit ve
starém mercedesu v pikoprostoru vedle čtyř dalších šesti
cestujících za 70 dh, mě nenadchla. Našel jsem klikku od dveří a
po chvíli se mi podařilo vystoupit.
Řidič byl překvapený, kam se chystám. Ukazoval jsem mu, že
vzadu není místo, čemuž nehodlal uvěřit. Pak mi dal fantastickou
nabídku, že nebude shánět pátého cestujícího na zadní sedadlo,
když mu místo sedmdesáti zaplatím 150 dh. To je asi 340 Kč. No
tak to sotva. Posoudil jsem svoje šance, že se mi podaří dostat
se k moři nějaj jinak, vyndal bágl z kufru a čau, grand taxi.
Tohle nemusím.
Další plán zněl, že by ještě dnes mohl jet nějaký vlak.
Dostat se na stanici by mi pěšky zabralo tak dvě hodiny, přece
jenom se mi s tou mojí plotýnkou S1 L5 nešlape moc dobře. Zkusím
se na nádraží dostat, musím chytit malého taxíka.
Taxíky petit tady v Meknesu jsou tyrkysově modré. Mával jsem
na vytipované silnici spolu asi s desítkou dalších stopařů
taxíků. Jim zastavovali, mně ujížděli vrtíce hlavou, když jsem
sdělil, že chci hodit na vlakové nádraží. Asi stojím na bobé
silnici.
Nezbývalo, než se zeptat. S totazováním místních lidí mám z
uplynulých dnů špatnou zkušenost, hlavně z medin, kde se
místňáci specializují na zavádění turistů na různá scestí. Ale
teď jsem z Meknesu fakt potřeboval zmizet, spát se mi tu
nechtělo (nemám na zítřek čisté ponožky). Tak se zeptám někoho
místního, kdo čeká na bus a vypadá aspoň trochu seriózně.
Měl jsem štěstí. Oslovený muž v modré košili a bundě uměl
lámaně anglicky. Vysvětlil mi, že na nádraží jede bus číslo 17 a
taky pár jiných. A že on sám tam jede taky. Stojí to tři fufně
padesát.
Nebudu vás nudit přepisem konverzace. Je to vždycky stejné. V
rámci průniku naší slovní zásoby na sebe vždy prozradím, že jsem
z České republiky, ano, líbí se mi Maroko, jasně, je to tady
super. Budu tu ještě týden a ano, je to málo, na poznání téhle
úžasné země bych potřeboval dva měsíce. Určitě se ještě někdy
musím podívat na Saharu a rozhodně se musím do Maroka někdy
vrátít, protože je to tady prostě s-u-p-e-r. To říkám pokaždé,
protože co jim mám taky říkat? A není to tak úplně lež, docela
se mi tu líbí, i když obecně to jsou samozřejmě zdvořilostní
kecy.
Zajímavá situace nastala při nastupování do autobusu. Napřed
modrokošilák usoudil, že to vzdáme, protože autobus přijel moc
plný. Pak se rozhodl, že ne, že to zkusíme. Zkusili jsme se tam
nasoukat. Tohle eMHáDéčko rozvojových zemí znám a baví mě, je to
dost našlapané. Modrokošilák na sebe prozradil, že jede do Fesu.
Pracuje tady v Meknesu ve vězení jako vězeň. Jako vězeň, nebo
jako ochranka?, ptal jsem se. Ne... pracuje jako ochranka,
samozřejmě. Ne jako vězeň. A že je to tvrdá práce. Zeptal jsem
se ho na obecný stav vězeňství v Maroku, ale to pro něj byla
příliš obtížná otázka. Tak přichystal jednu obtížnou otázku mně,
když se zeptal, jakého jsem vyznání.
"Jsem ateista," přiznal jsem barvu. To ho překvapilo. Nikdy v
životě nepotkal osobně ateistu. "A víš, že je Bůh?" ptal se mě.
Je těžké jim říct, že si myslím, že není. A ještě těžší je
vysvětlovat jim jemné nuance trojůhelníku mezi deistou,
agnostikem a ateistou, kam ve skutečnosti patřím. Po zbytek
naší úžasné autobusové Tour de Africa se držel tématu Boha. On
je Sunnita, stejně jako ostatní Marokánci. Musel jsem mu
vysvětlovat, proč že jsem ten ateista. Správné vysvětlení,
kterého se držím, říká, že to máme v rodině. Celá rodina jsou
ateisté, ve škole jsem dostal ateistickou výchovu, tak jsem taky
ateista. Moje snaha konvertovat k evangelíkům zůstala
nepochopena, tak jsem to vzdal, ale to už jsem mu nevysvětloval.
Vystoupil se mnou na nádraží a ptal se tedy na tu ateistickou
rodinu, když už jsme téma náboženství vyčerpali. Ne, ještě nemám
manželku. On má syna, to má dobré. Rozloučili jsme se u
pokladen, on pospíchal za svou rodinou do Fesu. "Víš," říkal mi
vězeňský strážce při loučení, "lidé jsou tady tak hodní, protože
věří v Boha". Tak tedy rychle do Casablanky.
Díly Maroka: Do Casablanky -
Casablanka -
Fes -
Meknes - zpět -
Marákeš -
poslední zápisky